فراخوان همکاری در رویداد Maze

سامان اسلامی نظری

2 مهر 1402

Maze رویدادی است که برای ورودی جدید دانشجویان دانشکده، به منظور آشنایی با فضای دانشگاه و ارتباط بیش‌تر با سال‌بالایی‌هایشان برگزار می‌شود. متاسفانه در سال‌های گذشته، انجمن علمی به خاطر تعطیلی‌های ناشی از کرونا و برخی مشکلات دیگر امکان برگزاری این رویداد را نداشته است؛ این فراموشی باعث شد تا برخی از رسم‌ها و رویدادهای دانشکده‌مان نسل به نسل منتقل نشده و به تدریج به فراموشی سپرده شود.

امسال اما ما تصمیم گرفتیم تا بار دیگر این رویداد مهم را برگزار کنیم؛ برای آنکه این تجربه مهم به بهترین و پرشورترین نحو ممکن صورت پذیرد، ما از دانشجویان دانشکده -و چه بسا دانشگاه- درخواست می‌کنیم تا در برگزاری آن به ما یاری رسانند.

وظایف و نقش‌ها

این رویداد در قالب معما برگزار می‌شود که در طی آن دانشجویان به گروه‌های مختلف تقسیم شده و به حل آن می‌پردازند. حل معما به سرنخ‌هایی که در مکان‌های مختلف گذاشته شده‌اند بستگی دارد که این موضوع به آشنایی بیش‌تر با محیط دانشگاه می‌انجامد. نقش‌هایی که برای برگزاری و آماده‌سازی مورد نیازند به شرح زیر می‌باشد:

داستان نویسی

معماهای اصلی این رویداد به صورت مسائل مختلف در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. فارغ از اینکه این معما روی کاغذ نوشته شده و یا جلوه بصری یا فیزیکی داشته باشد، اکثرا نیازمند یک صورت مسئله خوب و یک داستان خوب هستند. در نهایت، کل این رویداد یک روند قصه‌وار دارد که برای پیاده‌سازی آن، یک نویسنده و یک طراح داستان خوب نیاز است.

طراحی مسئله و معما

جدا از داستان و ظاهر مسئله، باطن آن نیز باید از کیفیت لازم برخوردار باشد. هر بخش از داستان باید حاوی یک معمای چالش‌برانگیز باشد؛ نه آنقدر آسان که در نگاه اول حل شود و نه آنقدر سخت که از جنبه تفریحی رویداد بکاهد. احتمالا خیلی از شما رنگ سبز روی ساختمان قدیم را دیده‌اید؛ این بخشی از معماهای سال‌های پیش بود که هنوز آثارش مانده و تبدیل به معمای دیگری برای رهگذران شده: “چرا دیوارها را پاک نمی‌کنند؟”

طراحی دکور و دیزاین

افراد مختلفی به صورت حضوری درگیر این رویداد خواهند بود که نیاز به لباس رسمی برای آن دارند. علاوه بر آن مکان‌های مختلفی از دانشگاه در این رویداد مورد استفاده قرار خواهد گرفت که تزئین و دکور آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود. برای این کار حتما نیازی نیست که طراح حرفه‌ای و مجرب باشید؛ مثلا پیدا کردن و انتخاب طرح مناسب لباس یا پیدا کردن ایده مناسب برای دکور می‌تواند در حیطه وظایف این بخش بگنجد؛ این‌ها مواردی هستند که نه به تجربه بلکه به سلیقه خوب شما بستگی دارند.

عکاسی و مستندسازی

یک رویداد خوب و از آن مهم‌تر، یک خاطره خوب نیاز به ثبت دارد. بدون توضیح واضحات، نیازمند افراد برای عکس‌برداری و ثبت این رویداد هستیم.

طراح پوستر

این مورد نیز از موارد کلیدی و بسیار مهم هر رویداد به شمار می‌رود. پوستر این رویداد اولین چیزی خواهد بود که شرکت‌کنندگان احتمالی آن را مشاهده می‌کنند. یک پوستر خوب می‌تواند به ما برای جذب بیش‌تر شرکت‌کنندگان و زیباتر جلوه دادن این رویداد کمک کند.

ادیت ویدیو و ساخت تیزر

این مورد نیز در کنار پوستر، در شبکات مختلف اجتماعی قرار خواهد گرفت. ساخت ویدیو و تیزر می‌تواند به پرشورتر و زیباتر جلوه کردن این رویداد کمک شایانی کند.

طراحی سایت

ممکن است این رویداد سایتی مجزا نیاز داشته باشد؛ این سایت تمام محتویات مجازی تولیدشده برای این رویداد را شامل می‌شود. علاوه بر آن بخش‌هایی از این رویداد ممکن است معماهایی داشته باشد که نیازمند بستر وب باشند؛ مثلا در ساده‌ترین سناریوی ممکن، معمایی را می‌توانیم داشته باشیم که برای نمایش صورت مسئله آن، لینکی را به صورت بارکد باید اسکن کرد. مثال‌های پیچیده‌تر می‌تواند شامل معماهایی باشند که در خود سایت و به صورت بازی یا کوئیز مطرح می‌شوند. این بخش مربوط به تیم طراحی مسئله و معما می‌شود و بحث آن از حوصله این مطلب خارج است.

منتور در حین اجرای رویداد

ماهیت این رویداد حکم می‌کند که برخی افراد به عنوان راهنما و کمک‌کننده شرکت‌کنندگان در آن حضور یابند. وظایف این افراد می‌تواند بازه بزرگی از راهنمایی در معماها گرفته تا مصاحبت راجع به موضوعات خارج از رویداد را در برگیرد. این تیم نقش بزرگی در ارتباط دانشجویان ورودی جدید با سال‌بالایی‌ها را ایفا خواهد کرد.

تدارکات

وظیفه این گروه شامل فراهم کردن و سفارش تمام منابع مورد نیاز است. از خرید غذا و پذیرایی گرفته تا چیدمان بنرها و وسایل دیگر در مکان‌های مورد نظر، همگی از وظایف این گروهند. این گروه حیاتی‌ترین وظیفه را برعهده دارد؛ پیاده‌سازی ایده‌ها در واقعیت.

اجرای نمایش

آخرین و دهمین گروه، گروه اجرای نمایش است. دو وظیفه اصلی بر دوش این گروه خواهد بود. یک ایفای نقش‌های احتمالی در تیزرهای رویداد و دو، ایفای نقش در برخی معماها در صورت نیاز. این موضوع نیز به تیم ادیت ویدیو و طراحی مسئله برمی‌گردد. از افرادی که ذوق و استعداد بازیگری دارند، دعوت می‌شود تا هنر خود را در این جا به نمایش بگذارند.

ثبت درخواست همکاری